zondag 25 april 2010

De Krim


Bloesems en zon
Groeten uit Donetsk, vanwaar ik de bloesems heb ingeruild voor terillen, de zon is gebleven. Ik ben hier zondagochtend vanuit Simferpol met de nachttrein gearriveerd.
Deze grote stad van 1 miljoen inwoners, en voor het grootste deel russofielen heeft zo een gigantische geldinjectie gekregen door ene miljardair dat je haast zou vergeten dat we hier zo Oostwaarts zitten. Rond de stad verspreid ligt het vol terillen, waar ik de komende dagen hopelijk zo dicht mogelijk zal geraken. Zo dadelijk ga ik naar mijn eerste mijn. Heb ze deze ochtend, met de vrieskou van de nacht nog in de lucht, ten Oosten van Donetsk gevonden. Te Makievka zijn nog verscheidene werkende mijnen. Vol ongeduld, maar nog even wachten voor de avondzon, deze staalblauwe lucht leent niet echt voor het mijnplaatje, maar ik schiet in zwart-wit.
De Krim daarentegen van datzelfde blauw maar in kleur. Met de Krimse bergen vergeet je zo dat je nog in Oekraine bent als je dit met de oneindige boerevelden van de rest van het land vergelijkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten